מדריך הפניות 301: עברנו למשכננו החדש

נניח שאתם רוצים להגיע לפגישה במשרד מסוים שבו לא הייתם קודם. אתם מתקשרים למשרד, מבררים את הכתובת הפיזית שלו, מקלידים אותה לווייז ומגיעים בשעה היעודה – אולם מגלים שהמשרד כבר לא נמצא שם. מבעד לחלון אתם מצליחים להבחין בכמה פריטי ריהוט משרדי ובשלט ישן המצביעים על כך שהמשרד בהחלט היה שם בעבר, והעובדה שרק אתמול הצלחתם להשיג מישהו בטלפון כדי לברר את הכתובת מוכיחה שהמשרד קיים ונמצא במקום אחר – אבל הכתובת שקיבלתם היא הישנה ואין לכם מושג מה הכתובת הנכונה.

נשמע כמו סיפור לא נעים, נכון? זהו המצב כאשר גולשים מנסים מסיבה כלשהי להגיע לעמודים שכבר לא נמצאים בכתובתם הקודמת אלא הועברו באופן קבוע למיקום חדש מבלי שבוצעה הפניה כלשהי אל הכתובת המעודכנת. גולשים כאלה אמנם לא מגיעים אל משרד נטוש אלא אל דף עם הודעת שגיאה, אולם חוויית משתמש שלהם עדיין שלילית. הפניות, ובפרט הפניות 301, אמורות לפתור את המצב או למנוע אותו מראש.

שפורפרת טלפון

מה זה הפניה 301?

יש מספר סוגים שונים של הפניות (Redirects), ובשורות הבאות נדון בסוג אחד המכונה «הפניות 301». אלה הפניות שמטרתן לוודא כי גולש המנסה להגיע לכתובת כלשהי יצליח להגיע אל המיקום העדכני ביותר שלה. אם נמשיך את הדוגמה שעימה התחלנו, הפניה 301 היא כאילו הקלדתם את הכתובת הישנה לווייז אבל הגעתם באורח פלא אל הכתובת החדשה ומצאתם את המשרד מבלי לשים לב בכלל שזו לא אותה כתובת.

המקבילה המקוונת של המשרד הפיזי בדוגמה היא עמוד אינטרנט שהועבר מכתובתו הישנה לכתובת חדשה. נניח שהיה באתר שלכם עמוד המתאר שירות או מוצר כלשהו, ומסיבה כלשהי בחרתם להעביר אותו למיקום אחר (למשל כחלק מביצוע ארגון וסידור היררכיית האתר כחלק מיישום אסטרטגיית קידום אתרים). במקרה כזה, על מנת למנוע את חוויית המשתמש השלילית מהגולשים ולחסוך מהם את הודעות השגיאה המכריזות כי העמוד כבר אינו קיים – ניתן ליצור הפניה שתאמר לדפדפן מהי הכתובת החדשה ולהעביר את הגולש באופן אוטומטי אל העמוד בכתובתו המעודכנת. באופן דומה הפניה 301 יעילה בהפניית גולשים מעמודים שנמחקו על עמודים דומים שנותרו על כנם.

אגב, הפניה 301 מכונה כך משום שהקוד «301» מיידע את האלגוריתם על כך שהשינוי קבוע. זאת להבדיל מהפניה 302, למשל, המציינת כי ההפניה זמנית ואמורה להסתיים בעתיד הקרוב, או הפניות אחרות. יש לכך השפעה מבחינת קידום אתרים, משום שהפניות 302 זמניות לא אמורות להשפיע על הופעתו של עמוד אינטרנט מסוים באינדקס של מנוע החיפוש והפניות 301 קבועות כן אמורות להשפיע ולמעשה לאותת למנוע החיפוש שיעדכן באינדקס את הכתובת החדשה.

ראו גם: מה זה קידום אתרים בגוגל?

 

מתי משתמשים בהפניות 301?

בנוסף לעובדה שהפניות 301 נדרשות על מנת להביא את הגולשים מהכתובת הישנה לחדשה כדי לשמר את חוויית המשתמש החיובית שלהם, הן חשובות מאוד גם כדי לשמר את הכוח של קישורים נכנסים מכתובת ישנה לכתובת חדשה. בין הנסיבות בהן כדאי לבצע הפניות 301 ניתן למנות:

  • מיתוג מחדש של אתר לרגל מתיחת פנים, שינוי שם המותג או מיזוג עם אתר אחר, מבלי לאבד את התכנים הישנים או את הדירוג של האתר הישן באלגוריתם של גוגל.
  • מעבר לאתר חדש בכתובת שונה, למשל מאתר לא מאובטח (http) לאתר מאובטח (https).
  • שיוך מספר כתובות עם הבדלים קטנים לאותו URL, למשל בגלל מעבר למבנה URL שונה.
  • מניעת מצב של תוכן משוכפל, כאשר למשל יש באתר מספר עמודים העוסקים בנושאים חופפים וקיים רצון לייצר עמוד חדש המכיל את התוכן של כולם במקום אחר.

ראו גם: מדריך בניית קישורים לקידום אתרים

חברה לשיווק דיגיטלי
בלוג

חברת מדיה #1 בפרסום ושיווק בדיגיטל

מחפשים חברת מדיה? רוצים שהעסק שלכם ימונף וייחשף ליותר אנשים דרך פלטפורמות הדיגיטל השונות? קבוצת ירדן היא בין חברות המדיה המובילות בישראל עם שנים של

Scroll Up