ההבדלים בין קידום אורגני seo לקידום ממומן ppc
כל עסק זקוק לנוכחות בולטת ומחמיאה בגוגל, המקום שבו כולנו מחפשים תשובות לעוד ועוד שאלות ומידע שיעזור לקבל החלטות – כולל מה לקנות, וממי. כידוע יש שתי דרכים להופיע בדפי תוצאות החיפוש: בתוצאות עצמן, שמוגדרות שחלק האורגני של העמוד, או במודעות שמוצגות בחלק העליון של כל דף ולפעמים גם בחלקו התחתון. בהתאם בעלי עסקים רבים שואלים את עצמם מה עדיף, קידום אורגני או קידום ממומן – ובעמוד זה תמצאו תשובה מקיפה לסוגיה החשובה.
היתרונות של הקידום האורגני
על-מנת לענות על השאלה הנ"ל, קידום אורגני או ממומן, כדאי קודם כל להכיר את היתרונות של האופציה האורגנית.
שיעור המרה גבוה
קידום אתרים אורגני – או במונח המקובל באנגלית, SEO, שהוא ראשי תיבות של search engine optimization – הוא תהליך שנועד להביא את האתר אל מיקום גבוה ככל האפשר עבור חיפושים רלוונטיים עבורו. היתרון הראשון של הקידום האורגני הוא האמינות. כשאתר מופיע באחד המקומות הראשונים בגוגל, או אפילו "רק" בדף הראשון, הגולשים מייחסים לו ערך גבוה ותופסים אותו כמקור סמכות.
הסיבה לכך פשוטה: גוגל נתפשת אצל כולנו, ובצדק, כחברה רצינית שמשקיעה משאבים רבים מאוד כדי לדרג נכון אתרים. כלומר, דירוג גבוה מצביע על ערך גבוה לגולשים, ולכן עוד לפני הכניסה לאותו אתר כבר יש להם יחס חיובי כלפיו – ובסופו של דבר האמון (גם אם הלא מודע) מתורגם לשיעור המרה גבוה.
לידים איכותיים
בנוסף לאמון, קידום אורגני חכם מניב לידים איכותיים מאוד. בהקשר זה כדאי לדעת שאפשר למיין את החיפושים השונים לפי מידת הבשלות לעסקה מצד הגולש. כך למשל הביטוי "שן בינה כלואה" מעיד על עניין כללי, אבל "עקירת שן בינה" כבר מעיד על מודעות לצורך בביצוע פעולה זו, וגולש שמקליד "עקירת שן בינה תופעות לוואי" כבר קרוב מאוד להחלטה איפה לעבור את ההליך.
בהתאם ניתן באמצעות מיקוד מדויק של ה-seo להגיע ללידים איכותיים, כלומר כאלה שיש סיכוי מרבי להפיכתם ללקוחות משלמים.
הצלחה ארוכת טווח
עוד יתרון של קידום אורגני, כמובן כזה שמבוצע באופן מקצועי על בסיס מחקר מדויק, הוא ההצלחה ארוכת הטווח. כשאתר מגיע בזכות seo איכותי לדירוגים גבוהים בגוגל, הוא יכול להישאר בצמרת לאורך זמן רב גם במינימום השקעה – כך שההשקעה הראשונית מתגלה כמשתלמת מאוד.
מיתוג מחמיא
עוד יתרון של קידום אתרים אורגני הוא המיתוג של העסק. גוגל נהנית ממוניטין גבוה מאוד, כאמור בצדק, ואתר שהיא מציגה במיקום גבוה בתוצאות חיפוש כזה או אחר זוכה מיד גם הוא למוניטין דומה. בעידן שבו מיתוג הוא מרכיב קריטי, וכשבאופן כללי כל עסק זקוק לבידול מהמתחרים שלו, גם לתועלת הכללית הזו – שלא תמיד אפשר למדוד אותה (בניגוד לשיעור ההמרה, לנפח התנועה וכו') – יש חשיבות רבה.
היתרונות של הקידום הממומן
בירור הסוגיה קידום אורגני או פרסום ממומן בגוגל מחייב באופן טבעי גם היכרות עם היתרונות של האופציה השנייה, הפרסום הממומן (שמוכר גם בשם ppc, ראשי תיבות של הביטוי pay per click שהוא מודל התשלום המקובל).
תוצאות מידיות
החיסרון העיקרי של קידום אורגני בגוגל לעומת קידום ממומן הוא הצורך להתאזר בסבלנות. seo הוא תהליך, ולכן חולף פרק זמן, לפעמים בלתי מבוטל, מרגע שמתחילים לקדם את האתר ועד שרואים תוצאות. בפרט נדרשת סבלנות עד שרואים את האתר במיקומים מחמיאים בגוגל כשמדובר על תחום שהתחרות בו קשה. לעומת זאת קידום ממומן מניב תנועה באופן מידי – באופן עקרוני כבר ביום פרסום המודעות אפשר להתחיל לקבל פניות.
הישגים בכל מסגרת תקציב
מנגנון הפרסום בגוגל בנוי כך שגם מפרסמים קטנים, כלומר עסקים קטנים, יוכלו להגיע לתוצאות טובות מאוד. הבסיס לכך הוא בחירות מדויקות – של מגבלת התקציב היומית, של הצעת המחיר המקסימלית לכל קליק (כלומר לכל מילת מפתח) וכמובן הניסוח של הכותרות והטקסטים ואיכות דף הנחיתה.
תובנות יקרות ערך
מסע פרסום ממומן בגוגל יכול לספק תובנות יקרות ערך לגבי האטרקטיביות של מוצר חדש או מבצע ממוקד. בנוסף ניתן לשאוב מקמפיין כזה מידע מועיל לגבי ההעדפות של הלקוחות הפוטנציאליים – מידע שיכול לשמש גם כבסיס ל-seo בהמשך הדרך. בהתאם לפעמים התשובה לשאלה קידום ממומן או אורגני היא פשוט גם וגם.
בנייה נכונה של תהליך קידום אורגני או ממומן
כשמתלבטים אם לבצע קידום אורגני או קידום ממומן, כדאי לזכור שיש גם מכנה משותף בין שני התהליכים. בפרט חשוב לתכנן נכון את הקידום, והבסיס לכך הוא מחקר מילות מפתח. אמנם יש הבדלים מסוימים בין בחירת מילות מפתח עבור seo לבין בחירת מילים וביטויים ל-ppc, אבל העקרונות דומים.
בשלב הראשון כדאי ליצור רשימה ארוכה ככל האפשר. בהתאם מומלץ להשתמש גם ביחיד וגם ברבים ("צימר רומנטי בגליל" וגם "צימרים רומנטיים בצפון"), גם בשם איש המקצוע וגם בשירות ("מדביר מקצועי בהרצליה" וגם "הדברה מקצועית בהרצליה", או "רופא שיניים במרכז" וגם "מרפאת שיניים במרכז"), בהטיות ובסמיכויות וכן בביטויי זנב ארוך – כלומר ביטויים ארוכים ומפורשים שברוב המקרים מעידים על כוונה רצינית לבצע עסקה.
על-מנת לא לפספס מילים וביטויים רצוי להיעזר בכלים ייעודיים – למשל מתכנן מילות המפתח של גוגל, Ahrefs, Ubersuggest ועוד.
השלב הבא הוא צמצום הרשימה ומיקוד הפעילות – קידום אורגני או פרסום ממומן בגוגל – וזאת מהסיבה הפשוטה שאי אפשר לקדם אתר עבור מאות מילים ואפילו לא עשרות. לצורך צמצום מושכל הקריטריונים העיקריים הם נפח החיפושים, מידת התחרות עבור כל ביטוי ורמת הרלוונטיות לעסק הספציפי.
מדידה מדויקת של הביצועים
כשמתלבטים אם לבצע קידום אורגני בגוגל לעומת קידום ממומן, יחס ההמרה עבור כל מילה וביטוי הוא כמובן נתון קריטי. גוגל מספקת כלים יעילים מאוד למדידת יחס ההמרה, גם עבור PPC וגם עבור SEO. הכלים העיקריים הם גוגל אדוורדס, ממשק הפרסום של החברה, וגוגל אנליטיקס. ניתן להיעזר גם בכלים חיצוניים שונים למדידת היעילות של כל צעד ולהשבחת הקמפיין באופן כללי, ועוד פעולה מקובלת כשמבצעים קידום ממומן היא מבחני A/B. שימוש נכון בכל האופציות הנ"ל מבטיח מקסימום תועלת בשני האפיקים.
קידום ממומן או אורגני? גם וגם!
ההתלבטות בין ppc לבין seo מובנת, וכאמור יש יתרונות גם לקידום האורגני וגם לקידום הממומן, ובהתאם מצבים שבהם כדאי לבצע את הסוג הראשון ומצבים שבהם דווקא האופציה השנייה היא העדיפה. ויש עוד אפשרות: לשלב.
שילוב מדויק בין קידום ממומן לבין קידום אורגני עשוי לשדרג באופן משמעותי במיוחד את המכירות של העסק וגם את המיתוג שלו. החיבור חייב להיות כמובן חכם. בפרט כדאי להשתמש באופציה של פרסום המודעות הממומנות כדי לקדם מוצרים חדשים או שירותים שקהל היעד הרלוונטי עדיין לא מודע אליהם, ללוות מבצע משתלם וגם עבור עסקים חדשים שעדיין לא הצליחו לבסס אתר סמכותי הפרסום הממומן הוא קיצור דרך יעיל. ה-seo משלים את השיווק עם ביסוס מותג לאורך זמן ומשיכת עוד ועוד גולשים אל האתר ואל העסק.