מחקר מתחרים
מחקר מתחרים הוא אחת הפעולות החשובות ביותר בדרך לגיבוש אסטרטגיית שיווק בדיגיטל ובפרט לקראת תהליך קידום בגוגל. מחקר כזה, כשהוא מבוצע באופן מקצועי ומוקפד, מספק מידע יקר ערך ובמקרים רבים מעבר לתועלת מבחינת קידום האתר ניתן להפיק גם תובנות מעניינות לגבי התנהלות העסק באופן כללי. בעמוד זה תמצאו תשובות לשאלות נפוצות כמו מה זה בעצם מחקר מתחרים, איך יודעים מיהם המתחרים, באילו כלים כדאי להשתמש לטובת המחקר, מהם הדגשים העיקריים במסגרתו ועוד.
מה זה בעצם מחקר מתחרים?
התשובה לשאלה מה זה מחקר מתחרים פשוטה: זהו מחקר שבוחן לעומק את התנהלות המתחרים, בעיקר במרחב הדיגיטלי (ולפעמים גם בתחומים נוספים). המטרה של עריכת מחקר זה היא לאסוף מידע, אם תרצו מעין מודיעין עסקי – וכך לדעת מה כדאי לעשות על-מנת לעקוף את כל המתחרים בדרך למקומות הראשונים בתוצאות החיפושים בגוגל, וכך לזכות בחשיפה רחבה ובעוד לקוחות.
מתי חשוב במיוחד לבצע את המחקר?
את מחקר המתחרים כדאי כאמור לבצע לקראת כל תהליך קידום בגוגל (SEO). בהקשר זה חשוב לזכור שאמנם שיפור התוכן באתר, אופטימיזציה כללית שלו ובניית פרופיל קישורים איכותי יעלו בוודאות את הציונים שהאלגוריתם של גוגל יעניק לאתר, אבל מאחר שישנם גם שחקנים נוספים בתמונה, חובה להתייחס גם אליהם.
עוד מצב שבו כדאי לבצע מחקר מתחרים הוא כשעסק נכנס לתחום פעילות חדש מבחינתו, או כשבתחום הפעילות הקיים מתרחשים שינויים משמעותיים – למשל כניסת שחקנים חדשים. במקרים אלה המחקר מספק מידע חיוני שמאפשר להצליח גם בסביבה חדשה או שונה מזו שהעסק היה רגיל לה.
ירידה בדירוג בגוגל, ובפרט עבור חיפושים חשובים במיוחד עבור העסק, מצדיקה גם היא הקדשת משאבים לטובת מחקר של המתחרים.
איזה מתחרים כדאי לבדוק?
השאלה הראשונה של המחקר היא באופן טבעי איך יודעים מי המתחרים שלך, כלומר מיהם השחקנים שייכללו ברשימה שתיבדק לעומק.
יש מספר דרכים לבחור מתחרים לצורך המחקר. דרך אחת היא להתבסס על הידע הקיים בעסק – בתחומי פעילות רבים המנהלים מן הסתם מכירים את המתחרים שלהם, ובפרט אלה העיקריים, כלומר החברות הגדולות ביותר ו/או אלה שמאפייני הפעילות שלהן הכי דומים לזו של העסק.
דרך שנייה היא להיעזר בגוגל. כשמבצעים חיפושים שונים הקשורים לענף שבו פועל העסק, ניתן לאסוף מהדף הראשון של כל תוצאות חיפוש את האתרים שהופיעו בו. חשוב לבצע חיפושים רבים, של מילות מפתח מגוונות, כדי למצוא מתחרים ישירים ועקיפים ולא לפספס אף אחד.
דרך שלישית היא להשתמש בכלים מקצועיים שונים מעולם הקידום – פירוט בהמשך העמוד.
אילו נתונים חיוניים מספק מחקר המתחרים?
מחקר מתחרים בגוגל מספק כאמור מידע נרחב ויקר ערך מאוד אודות המתחרים. בפרט חשוב לאסוף עבור כל המתחרים שנבחרו להיכלל ברשימה את הנתונים הבאים:
גודל האתר
אתרים גדולים, כלומר כאלה שיש בהם דפים רבים, נהנים מיתרון על-פני אתרים "רזים" ודלים בתוכן. מעבר למספר הדפים, חשוב להתרשם גם מהאיכות שלהם, ולבחון כמה מתוכם באמת מייצרים ערך אמיתי לגולשים ולא מכילים רק תוכן משוכפל.
הנושאים שמופיעים באתרים של המתחרים
אתרים של מתחרים יכולים להוות השראה מצוינת, ובאופן כללי לספק רעיונות לתוכנית תוכן. כדאי לבחון גם מהם הנושאים שהמתחרים יצרו עבורם עמודים ספציפיים ותוכן כזה או אחר, וגם מהו נפח הגלישה לכל דף ודף, כלומר מידת העניין שמעורר כל נושא.
חוויית המשתמש
העיצוב של האתרים, הניווט בהם, טופס יצירת הקשר, שימוש בתמונות ו-וידאו – כל אלה, ומרכיבים נוספים בחוויית המשתמש, מעידים רבות על המתחרים ולכן כדאי לכלול גם אותם במחקר.
פרופיל קישורים
אחד המרכיבים המרכזיים בציון שמעניק האלגוריתם של גוגל לכל אתר ואתר הוא פרופיל הקישורים שמוביל אליו. בהתאם זהו גם אחד המרכיבים המרכזיים של כל מחקר מתחרים. הנתונים בקטגוריה זו כוללים את מספר הקישורים, את רמת הסמכות של האתר המפנה, את החלוקה בין לינקים לדף הבית לבין לינקים לעמודים פנימיים, את אופי העוגנים (כלומר הטקסטים שעל גביהם מופיעים הקישורים) ועוד.
מידע רלוונטי נוסף
מהירות הטעינה של כל אתר, הן בדסקטופ והן במובייל; מערכת הניהול שבה משתמש כל מתחרה; הוותק של הדומיין; האם נעשה שימוש באופציה של פרסום ממומן בגוגל; האם האתר מופיע בגוגל מפות (באמצעות כרטיס עסק ב-Google My Business); פעילות ברשתות חברתיות; ועוד.
כלים לביצוע מחקרי מתחרים איכותיים
לאחר שמבינים למה חשוב לבצע את המחקר, ומהו המידע החיוני ביותר, כדאי לענות גם על השאלה איך עושים מחקר מתחרים.
הביצוע בפועל כולל 3 מרכיבים. המרכיב הראשון הוא תשאול מקיף של הבעלים או המנהלים של העסק, שכאמור יודעים מיהם המתחרים שלהם ובנוסף הם אלה שגם מתעדפים תחומי פעילות, מוצרים ושירותים שעבורם הקידום משמעותי מבחינתם.
המרכיב השני הוא עבודה ידנית במטרה להרכיב רשימת מילות מפתח שעבורן יתבצעו חיפושים בגוגל כדי לבדוק את מצבם של המתחרים, והמרכיב השלישי הוא שימוש בכלים מקצועיים.
ישנם שלל כלים למחקר מתחרים והטוב ביותר שבהם הוא SEMRush. שני כלים נוספים שכדאי להכיר הם Similarweb ו-Ahrefs.
SEMRush
SEMRush הוא אחד הכלים הוותיקים והמגוונים ביותר בתחום קידום האתרים בכלל ובפרט כשהמטרה היא מחקר מתחרים. כדאי לדעת שכלי זה מספק מידע נרחב לגבי הביצועים של אתרים שונים לא "רק" בגוגל אלא גם ביוטיוב וברשתות חברתיות.
עבור ה-SEO, ניתן לקבל מ-SEMRush בין השאר מידע עדכני ואמין לגבי מילות המפתח הכי חזקות של כל מתחרה, נפח החיפושים עבור כל מילה וביטוי אצל כל מתחרה, רמת התחרות לגבי ביטויי מפתח שונים, התראות אודות שחקנים חדשים שמטפסים במעלה הדירוגים הרלוונטיים של גוגל וגם מעקב אחרי מילות מפתח שהתרחשו אצלן שינויים בולטים במיקומים.
החולשה היחסית של SEMRush היא לגבי פרופיל הקישורים, ולכן לצורך ספציפי זה מומלצים הכלים האחרים ובפרט Ahrefs.
Ahrefs
כלי מעולה לניתוח הקישורים הנכנסים אל המתחרים, על בסיס מאגר מידע רחב היקף במיוחד. בהתאם יכול Ahrefs לספק מידע גם על ההיסטוריה של הקישורים – מידע שעשוי לסייע בזיהוי מגמות חשובות.
Ahrefs הוא גם כלי יעיל למציאת המתחרים הבולטים עבור כל מילת מפתח ובמקביל יצירת רשימה של הביטויים החזקים עבור כל אחד מהמתחרים הנ"ל. כמו כן ניתן להיעזר ב-Ahrefs לטובת מציאת תכנים שזהו לשיתופים רבים ברשתות חברתיות – וליצור תכנים באותם נושאים עבור האתר המקודם.
ההחלטות שמתקבלות בעקבות מחקר המתחרים
כלים למחקר מתחרים, וכמובן מיומנות בשימוש בהם וכן ניסיון מבטיחים מחקר מקיף ומדויק – ותובנות מועילות מאוד.
בין ההחלטות שאפשר, וכדאי, לקבל אחרי מחקר מתחרים:
* המילים והביטויים שעבורם הקידום יהיה אפקטיבי – כך למשל התמקדות במילים שבהן המתחרים העיקריים לא מדורגים במקומות גבוהים יכולה להוביל את האתר למיקום בולט בחיפושים אלה תוך זמן קצר ולמשוך אל האתר תנועה רבה.
* תוכנית תוכן לאתר – התכנים שמושכים תנועה רבה לאתרים של המתחרים עשויים בסבירות גבוהה מאוד לייצר נפח תנועה רב גם לאתר המקודם, ולכן כדאי לבסס את תוכנית התוכן גם על הנעשה אצל החברות האחרות והמובילות בתחום הפעילות.
* בחירת אתרים לקבלת קישורים מהם – באופן דומה לקבלת הרעיונות מהתכנים של המתחרים, אפשר לקבל מהם רעיונות גם לגבי אתרים שמהם יצאו קישורים לאתר המקודם. מאחר שגוגל מקפידה מאוד על איכות הלינקים, חובה לוודא שכל אתר שמועמד לפרופיל הקישורים הוא גם סמכותי, גם אמין וגם רלוונטי לאתר (כלומר יש זיקה אמיתית בין הנושאים שבהם הוא עוסק לבין האתר המקודם, ובפרט בתוכן שעליו יולבש הקישור).