מהם קישורים פנימיים ולמה הם חשובים?
קישורים פנימיים הם מרכיב חשוב בכל אתר. כל קישור בין שני עמודים באותו אתר, כלומר באותו דומיין, משפר את חוויית המשתמש של הגולשים, מייצר זרימה נכונה והגיונית ומבטיח מקסימום ערך לכל מבקר באתר. בנוסף, הקישורים הפנימיים מאפשרים לבנות היררכיה בין העמודים, ותורמים לקידום האתר בגוגל, בעיקר באמצעות הורדת שיעור הנטישה.
המדריך שהכנו עבורכם מפרט את כל הסוגים של הלינקים הפנימיים, איזה היררכיות כדאי ליצור, באילו כלים כדאי להשתמש כדי לאתר קישורים כאלה בכל אתר (כולל של מתחרים) ואיך מוסיפים קישור פנימי בוורדפרס בקלות ובמהירות.
כל התועלות המשמעותיות של קישורים פנימיים
1. ניווט אופטימלי באתר
התפקיד החשוב ביותר של הקישורים הפנימיים הוא להבטיח תנועה אופטימלית באתר, כלומר מעבר הגיוני מנושא לנושא, בהתאם להעדפות של כל גולש וגולשת. דוגמה טובה במיוחד היא ויקיפדיה: ברוב העמודים של האנציקלופדיה המקוונת המפורסמת יש לא מעט קישורים פנימיים, שמובילים לדפים אחרים בוויקיפדיה – כך שהגולשים יכולים בקלות למצוא עוד מידע רלוונטי מבחינתם.
דרך יעילה במיוחד לעשות זאת היא בעזרת קישור שמופיע על גבי טקסט. הטקסט שהלחיצה עליו מובילה לעמוד אחר באותו אתר נקרא עוגן (anchor). מבחינת כמות הלינקים בכל עמוד מומלץ לא להגזים, ובכל מקרה השיקול העיקרי הוא טובת הגולשים – אם הוספת קישור במקום מסוים בטקסט מסייעת למבקרים באתר לנווט בו בקלות ובנוחות, כדאי לעשות זאת. כלומר, אם בעמוד אחד יש נושא שמוזכר בקצרה, ויש עוד עמוד באתר שמספק הרחבה והעמקה באותו נושא, קישור פנימי מהעמוד הראשון לשני הוא הגיוני ומועיל.
עוד כלל שכדאי להתנהל לפיו כשמתכננים קישורים פנימיים הוא שניתן יהיה להגיע לכל עמוד באתר ב-2-3 לחיצות לכל היותר, כלומר 2-3 קליקים מדף הבית. כמובן שיש להימנע מיצירת עמודים "יתומים", כלומר דפים שאין אליהם שום קישור משום דף באתר.
2. בניית היררכיה נכונה
מטרה נוספת של קישורים פנימיים היא כאמור בניית היררכיה. העמודים החשובים ביותר יקבלו קישור פנימי מהעמוד הראשי, וגם מעמודים רבים אחרים באתר. בדרך זו האלגוריתם של גוגל לומד שמדובר בעמוד בעל משמעות רבה. באופן כללי אפשר לומר שככל שלעמוד מסוים יש יותר הפניות מעמודים אחרים באתר, כך הוא חשוב יותר.
3. הורדת שיעור הנטישה
שיעור הנטישה (Bounce Rate) הוא פרמטר שגוגל מייחסת לו משקל בלתי מבוטל כשהיא מדרגת את אינספור הדפים ברשת. מבחינת האלגוריתם של מנוע החיפוש הפופולרי, נטישה פירושה יציאה מהאתר בלי לעבור לאף עמוד מעבר לעמוד שאליו נכנס הגולש מלכתחילה. שיעור הנטישה הוא מספר הגולשים שביקרו רק בעמוד אחד מתוך סך הנכנסים לאתר – ואם הוא גבוה מדי, הציון של האתר ייפגע. קישורים פנימיים מקטינים את הסיכוי לנטישה, ולכן משפרים את הציון של האתר.
4. העברת "כוח" מעמוד לעמוד
עוד מושג שכדאי להכיר בהקשר של הקישורים הפנימיים הוא Juice – ה"כוח" של כל עמוד. הכוונה היא שאם לאחד העמודים באתר יש כוח, כלומר גוגל מייחסת לו ערך גבוה, חלק מהכוח יעבור גם לעמודים שאליהם יוצאים קישורים מהעמוד החזק.
סוגי קישורים פנימיים
סוג אחד הוא כאמור קישור שמופיע על גבי טקסט ולחיצה עליו מובילה לעמוד אחר באתר. סוג שני של קישורים פנימיים הוא סרגל הניווט, שיכול להיות בחלק העליון של הדפים באתר או באחד הצדדים (בהתאם לשפה שבה כתוב האתר) – כל כפתור בסרגל הוא כמובן לינק. מקום נוסף שניתן לשבץ בו לינקים פנימיים הוא הפוטר.
עוד סוג קישורים פנימיים שכדאי להכיר הוא קישור עוגן – קישור שלחיצה עליו גוללת מטה את העמוד עד למקום שבו מופיע התוכן הרלוונטי. ההבדל בין קישור טקסט לבין קישור עוגן הוא שהסוג הראשון מוביל ל-URL אחר (באותו דומיין כמובן) ואילו הסוג השני משאיר את הגולשים באותו URL.
הסוג החמישי של הקישורים הפנימיים נקרא פירורי לחם. פירורי הלחם הם מעין סימני דרך שעוזרים לגולשים לחזור אחורה. למשל, מהעמוד "ביקורות סרטים" ב-walla תוכלו לחזור בלחיצת כפתור לעמוד של "קולנוע" באופן כללי ואפילו לעמוד "תרבות".
ניתוח קישורים פנימיים באתר
החלק הקודם של המדריך סיפק מידע רלוונטי וחשוב. החלק הנוכחי מספק כלים מעשיים ליישום כל הידע ולהפקת מלוא התועלת האפשרית מהקישורים הפנימיים.
הכלי הראשון שחשוב להכיר הוא screaming frog. זוהי תוכנה חינמית שמתאימה לניתוח אתרים של עד 500 עמודים (כלומר רוב האתרים הקיימים). לחיצה על Export ואז Links ואז All Links מייצרת קובץ אקסל עם מידע מפורט מאוד לגבי כל הקישורים הפנימיים באתר שבחרנו לבדוק: מאיזה עמוד יוצא הקישור, לאיפה הוא מוביל, מהו הטקסט שעל גביו מופיע הקישור ועוד.
בעזרת הקובץ הזה אפשר לבדוק, למשל, כמה קישורים מובילים לכל עמוד באתר ולהוסיף לינקים במידת הצורך. עוד פיצ'ר מועיל של סקרימינג פרוג הוא Visual – תמונה של מפת הקישורים הפנימיים שמאפשרת לראות בקלות ובבירור האם למשל נשמר הכלל של הגעה לכל עמוד באתר עם 2 או 3 לחיצות לכל היותר.
המבנים השונים של קישורים פנימיים
כוכב
מבנה שבו כל עמוד יכול לקשר לכל עמוד, ובאופן כללי המון עמודים מובילים להמון עמודים.
מעגל
למשל – קישור ממאמר אל מוצר אחד, ממנו למוצר נוסף, ממנו למוצר שלישי וכך הלאה, עד שלבסוף חוזרים למוצר הראשון. חלק מהדפים יכולים לקשר גם אל העמוד הראשי, כפי שניתן לראות בשרטוט המצורף:
פירמידה
הצורה הכי נפוצה לבניית קישורים פנימיים. עמוד פנימי מוביל לקטגוריות (שיכולות לקשר גם זו אל זו, אבל לא חובה), כל קטגוריה מובילה לתתי קטגוריות משלה (שגם הם יכולות לכלול לינקים פנימיים ביניהם), ואלה מובילות לפוסטים. בחלק מהמקרים יהיו קישורים ישירים לפוסטים מהעמוד הראשי – למשל אזורי שירות של חברת הדברה.
כשמקדמים אתר כזה, את הביטויים שיש להם כמות גדולה במיוחד של חיפושים נקדם על העמוד הראשי – לדוגמה "הדברה", "הדברות" או "מדבירים". בשכבה הבאה של הפירמידה יהיו ביטויים עם פחות חיפושים אבל עדיין רבים – כמו "הדברת מזיקים", "שיטות הדברה" ו"הרחקת יונים", ומ"הדברת מזיקים" יכולים לצאת קישורים לביטויים עוד יותר ספציפיים – הדברת פשפש המיטה, הדברת תיקנים גרמנים וכו'.
מבנים אפשריים נוספים:
ישנם כמובן עוד מבנים אפשריים רבים לקישורים הפנימיים – למשל קטגוריות מקושרות בתוך עצמן בצורת כוכב וכל אחת מהן מקושרת בנפרד לעמוד הבית, שמקבל את רוב הטראפיק:
עוד דוגמה למבנה אפשרי היא דף בית שממנו יוצאים קישורים לכל מיני עמודים, ובנוסף ישנו עוד עמוד שאליו מובילים קישורים פנימיים רבים, במטרה לחזק אותו.
היררכיית SILO
קישורים פנימיים במבנה דמוי עץ. היררכיית SILO מזכירה פירמידה, אבל ההבדל הוא שמכל קטגוריה יוצאים לינקים רק לפוסטים שרלוונטיים לאותה קטגוריה, והם מחזירים קישורים גם כן רק בתוך אותה קטגוריה ספציפית (ו/או לדף הבית, אבל לא לקטגוריות אחרות).
לדוגמה, אם יש אתר של משרד פרסום, אפשר ליצור קטגוריה אחת של פייסבוק ובתוכה תכנים עם קישורים ביניהם, עוד קטגוריה של קידום אתרים אורגני שבתוכה עמודים עם קישורים פנימיים ביניהם, עוד קטגוריה שעוסקת באינסטגרם וכך הלאה.
איך בונים קישורים פנימיים בחוכמה וביעילות?
אחרי שהבנו למה יש חשיבות רבה לקישורים פנימיים, איך נעזרים ב-screaming frog ומהן ההיררכיות העיקריות, השלב הבא הוא פשוט ליצור את הקישורים הנחוצים.
באתרי וורדפרס הפעולה הזו מתבצעת בקלות ובפשטות. אם למשל רוצים להפוך תמונה לקישור פנימי, עומדים עליה, לוחצים על האייקון של העיפרון – ובחלון שנפתח ("פרטי תמונה") מוסיפים בשדה שנקרא "כתובת אינטרנט" את הכתובת של הדף שאליו רוצים להפנות (אם ה-URL שייך לאותו אתר נקבל קישור פנימי, ואם לאתר אחר – קישור חיצוני).
אם רוצים כפתור עם קישור, את הכפתור עצמו נוח להוסיף בעזרת אלמנטור. בחלונית שנפתחת בוחרים את הטקסט שיופיע על גבי הכפתור, ובשדה שנקרא "קישור" מכניסים באופן טבעי את כתובת ה-URL שאליה יקשר אותו כפתור.
קישור על גבי טקסט מוסיפים בוורדפרס באמצעות סימון המילה או הביטוי שעליהם יופיע הקישור, ואז לחיצה על CTRL+K או לחילופין על האייקון של לינקים בתפריט העריכה. בתיבה שנפתחת אפשר להעתיק את ה-URL של העמוד שאליו מקשרים, או לחפש באמצעות מילת מפתח דפים רלוונטיים – ולבחור מבין האופציות שמוצגות לנו.
סדר ועקביות
דגש נוסף לגבי קישורים פנימיים הוא סדר ועקביות. הכוונה היא שאם רוצים לקדם עמוד מסוים באתר עבור מילת מפתח ספציפית, או מספר ביטויים דומים, כל הלינקים שמובילים אל אותו עמוד צריכים להיות על גבי טקסט עוגן שהוא אותה מילה או אותו ביטוי.
בדיקת תקינות של קישורים פנימיים
עוד המלצה חשובה היא לבדוק כל קישור שהוספנו. כדאי לבדוק שהלינק באמת מוביל לדף הרצוי, גם בדסקטופ וגם בסלולר, גם באנדרואיד וגם באייפון – כדי שאפשר יהיה באמת להפיק מקסימום תועלת מהקישורים הפנימיים.